Inhabilitet - En utfordring i offentlig saksbehandling

Av Eskild Freibu 21. juni 2018

Skal kommunene og andre offentlige organer fungere etter sin hensikt, må befolkningen ha tillit til at de vedtak som disse organene fatter, er korrekte. En fundamental forutsetning for at et vedtak skal bli fattet på bakgrunn av korrekt saksbehandling, faktumbedømmelse og lovanvendelse, er at saksbehandleren er uhildet, eller habil som vi gjerne kaller det. Vedkommende saksbehandler og hans overordnede, må ikke ha en slik tilknytning til saken at det kan trekkes i tvil om avgjørelsen er truffet på et objektivt og uhildet grunnlag. Kun avgjørelser truffet ut fra en upartisk tilnærming til saksfaktum og lovtolkningen, oppnår allmennhetens tillit.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, kompetanse, konflikthåndtering, inhabilitet

Nå trenger Osloskolen humanister – ikke jurister

Av Ottar Høier 7. mai 2018

Bak all kritikken som har kommet mot lærere, elever ledere i Osloskolen de siste månedene ligger det et mangfold av udekkede behov. Det barn og unge, lærere og ledere i skolen trenger nå er ikke juridiske hjemler og regler for hva de kan si og ikke si, eller sanksjoner som skal ramme elever, lærere og ledere. Det de trenger er trygghet for at de behovene de har vil bli tatt på alvor, og at disse behovene blir dekket. Det vi har vært vitne til er fortvilelse, frustrasjon, sinne, avmakt, frykt – og hvilke strategier de involverte har sett det nødvendig å bruke for å synliggjøre at den hverdagen de opplever ikke klarer å møte helt grunnleggende menneskelige følelser og behov. Nå trenger menneskene i skolen bistand, av erfarne og engasjerte humanister, som kan hjelpe med å identifisere, tydeliggjøre og sette ord på hva de trenger for å få arbeidsro.

Les mer ›

Temaer: oppvekst, administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, krisehåndtering

Ledelse i offentlig sektor; beste praksis

Av Ottar Høier 27. november 2017

Hvilke faktorer er avgjørende for god ledelse i offentlig sektor? Her har vi samlet fem ulike personlighetstrekk som  utmerker seg:

Les mer ›

Temaer: ledelse, arbeidsmiljø og HMS, administrasjon, ledelse og lovverk

Hva betyr de nye personvernreglene (GDPR) for offentlige virksomheter?

Av Kurt O. Bjørnnes 9. november 2017

Mai 2018 blir det innført nye regler for behandling av personopplysninger. Dette skjer som følge av EUs persondataforordning, General Data Protection Regulation (GDPR).

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk

Dette er det viktigste innen personalledelse

Av Stig Holen 26. oktober 2017

Personalledelse handler om mer enn å forvalte og administrere medarbeidere. Det holder ikke å passe på at folk kommer seg på jobb og utbetale lønninger. Det handler om å arbeide daglig med organisasjonenes viktigste ressurs som er medarbeiderne, og hvordan de sammen skal nå målet til organisasjonen.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, kompetanse

Byggherreforskriften – forplikter byggherren til å tilrettelegge for god sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) på byggeplassene

Av Anne Irene Enge 13. oktober 2017

Byggherreforskriftens formål er å verne arbeidstakerne mot farer. Det skal skje ved at det tas hensyn til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø gjennom hele prosessen fra planlegging til overlevert bygg. Den pålegger alle partene i byggesaken plikter, men er spesielt myntet på byggherren. Er alle byggherrer klar over dette ansvaret og hva det innebærer? Ikke fullt ut vil jeg si, eller i hvert fall så tror jeg ikke det tas på alvor i alle prosjekter.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk

Blir jeg som leder sett slik jeg ønsker å fremstå?

Av Espen Balle 29. september 2017

Alle mennesker ønsker å gjøre en best mulig jobb, også ledere. Det betyr ikke at vi alltid lykkes, noe som kan være vanskelig å både oppdage og anerkjenne. Dette fordi vi ser oss selv innenfra, og sjelden reflekterer hvordan andre ser og oppfatter oss utenfra.

Så hvordan kan du som leder sørge for at du blir sett slik du ønsker å fremstå? Her er mine refleksjon om temaet:  

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Hvordan sette sammen et godt team

Av Trond Arne Wilhelmsen 14. september 2017

Før vi går inn på dette spørsmålet er det greit å spørre seg om hvorfor vi trenger team? Hva menes egentlig med team?

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Slik sikrer du en vellykket omplassering

Av Espen Balle 1. september 2017

Offentlig sektor er i stor omstilling, og det er mange som må bytte jobb. Dessverre ser vi altfor ofte at medarbeidere som omplasseres fra en jobb til en annen, mislykkes. Det er ille når en medarbeider blir feilplassert, men det er enda verre når de opplever å være dårlige sjakkbrikker i et spill. Medarbeidere er mennesker med ulike personlige egenskaper, og må behandles deretter.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse

Slik tar du lederteori ut i praksis

Av Øyvind Thorvaldsen 17. august 2017

Det er svært stor forskjell mellom det å være god i et yrke og det å lykkes som leder. Allikevel er det ofte slik at de som er sterke faglige blir tilbudt lederansvar. Kursing og videreutdannelse kan være en løsning, men det vil ha liten effekt dersom lærte lederteorier ikke blir satt ut i praksis. Her er mine beste tips til nye mellomledere:

Les mer ›

Temaer: ledelse, administrasjon, ledelse og lovverk

Om Fagbloggen

På Fagbloggen vil du finne interessant og nyttig stoff for deg som jobber i offentlig sektor. Du kommer til å finne artikler med tips og råd om flere temaer og fagområder, tilpasset de ulike yrkesgruppene og de ulike ansvars- og fagområder.

Her blir både arbeidsmiljø, kompetanseutvikling, lederrollen, prosjektarbeid og andre viktige fagområder belyst. Du vil kunne påvirke bloggens innhold med eventuelle innspill og tilbakemeldinger.

Besøk også www.fagakademiet.no

Siste innlegg