Lederutdanning – Et «Kinderegg» for kommuneledelsen, mellomlederne og medarbeiderne deres!

Av Ottar Høier 11. oktober 2019

Når over 200 kommuner har kastet seg på, og over 3000 mellomledere i helse og omsorgssektoren over hele Norge har gjennomført fire eller flere studie-emner i fag som spenner fra relasjonell ledelse og personlig utvikling til økonomi, juss og kvalitetssystemer, er det nærliggende å tro at vi må ha gjort noe rett. Den fulle oversikten hva som er suksessfaktoren(e) underveis kan vi ikke si helt sikkert. Det krever en mer kompleks analyse. Når alt nå har gått bra, og resultatene av satsinga og risikoen vi tok da vi satt i gang viste seg å gi gevinst, kan vi lene oss litt tilbake og reflektere over både prosessen og resultatene. Dette er et forsøk på en kort oppsummering av den refleksjonsprosessen. Noen av de som har deltatt har også velvillig stilt opp, og i et par videosnutter deler de noen av sine refleksjoner.

Les mer ›

Temaer: ledelse, kompetanse

Hva trenger jeg av innsikt for å bli bedre som leder? Del 2

Av Espen Balle 16. januar 2019

Vår utfordrende hverdag skaper behov for bedre samhandling og teamfølelse. Kompleks hverdag og behovet for stadig utvikling gjør at vi sammen blir bedre enn som enkeltindivider. Er vi da gode til å jobbe i team? Det er det mange svar på, men har du sjekket?

Les mer ›

Temaer: ledelse

Hva trenger jeg av innsikt for å bli bedre som leder

Av Espen Balle 6. desember 2018

Verden endrer seg stadig raskere og vi må endre oss med den. Hva trenger jeg å endre for å bli en bedre leder? Jeg har noen tanker, men jeg vet ikke alltid hva som virkelig er behovet. Alle ansatte ønsker å gjøre en best mulig jobb, også ledere. Det er ikke alltid at ansatte opplever det i utfordrende situasjoner, men det er mange gode ledere.

Les mer ›

Temaer: ledelse

Strekker du ikke til i hverdagen? Du er ikke alene

Av Randi T. Nordvik 13. november 2018

Det stilles stadig større krav og forventninger til den enkelte, både i jobb og privatliv, og de største kravene er det sannsynligvis vi selv som stiller.

Er du mellomleder, leder, jobber du i et omsorgsyrke, eller er du lærer? Da er du en som skal være noe for andre. I dette ligger det mye makt, krav og forventninger til at du skal være med å bidra og gjøre en forskjell.

Les mer ›

Temaer: oppvekst, ledelse, stressmestring

Ledelse i offentlig sektor; beste praksis

Av Ottar Høier 27. november 2017

Hvilke faktorer er avgjørende for god ledelse i offentlig sektor? Her har vi samlet fem ulike personlighetstrekk som  utmerker seg:

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse

Blir jeg som leder sett slik jeg ønsker å fremstå?

Av Espen Balle 29. september 2017

Alle mennesker ønsker å gjøre en best mulig jobb, også ledere. Det betyr ikke at vi alltid lykkes, noe som kan være vanskelig å både oppdage og anerkjenne. Dette fordi vi ser oss selv innenfra, og sjelden reflekterer hvordan andre ser og oppfatter oss utenfra.

Så hvordan kan du som leder sørge for at du blir sett slik du ønsker å fremstå? Her er mine refleksjon om temaet:  

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Hvordan sette sammen et godt team

Av Trond Arne Wilhelmsen 14. september 2017

Før vi går inn på dette spørsmålet er det greit å spørre seg om hvorfor vi trenger team? Hva menes egentlig med team?

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Slik sikrer du en vellykket omplassering

Av Espen Balle 1. september 2017

Offentlig sektor er i stor omstilling, og det er mange som må bytte jobb. Dessverre ser vi altfor ofte at medarbeidere som omplasseres fra en jobb til en annen, mislykkes. Det er ille når en medarbeider blir feilplassert, men det er enda verre når de opplever å være dårlige sjakkbrikker i et spill. Medarbeidere er mennesker med ulike personlige egenskaper, og må behandles deretter.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse

Slik tar du lederteori ut i praksis

Av Øyvind Thorvaldsen 17. august 2017

Det er svært stor forskjell mellom det å være god i et yrke og det å lykkes som leder. Allikevel er det ofte slik at de som er sterke faglige blir tilbudt lederansvar. Kursing og videreutdannelse kan være en løsning, men det vil ha liten effekt dersom lærte lederteorier ikke blir satt ut i praksis. Her er mine beste tips til nye mellomledere:

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Hvordan lede myndiggjorte medarbeidere

Av Øyvind Thorvaldsen 29. juni 2017

De fleste virksomheter har et ønske om å skape myndiggjorte medarbeidere. Det krever at alle lederne behersker et bredt reportoar av ledermetodikker og er villig til å gi de ansatte frihet nok til å ta egne beslutninger. I dette blogginnlegget gir jeg mine beste tips til hvordan man som leder kan skape og utvikle myndiggjorte medarbeidere:

Les mer ›

Temaer: medarbeidersamtaler, administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse

Om Fagbloggen

På Fagbloggen vil du finne interessant og nyttig stoff for deg som jobber i offentlig sektor. Du kommer til å finne artikler med tips og råd om flere temaer og fagområder, tilpasset de ulike yrkesgruppene og de ulike ansvars- og fagområder.

Her blir både arbeidsmiljø, kompetanseutvikling, lederrollen, prosjektarbeid og andre viktige fagområder belyst. Du vil kunne påvirke bloggens innhold med eventuelle innspill og tilbakemeldinger.

Besøk også www.fagakademiet.no

Siste innlegg