Når over 200 kommuner har kastet seg på, og over 3000 mellomledere i helse og omsorgssektoren over hele Norge har gjennomført fire eller flere studie-emner i fag som spenner fra relasjonell ledelse og personlig utvikling til økonomi, juss og kvalitetssystemer, er det nærliggende å tro at vi må ha gjort noe rett. Den fulle oversikten hva som er suksessfaktoren(e) underveis kan vi ikke si helt sikkert. Det krever en mer kompleks analyse. Når alt nå har gått bra, og resultatene av satsinga og risikoen vi tok da vi satt i gang viste seg å gi gevinst, kan vi lene oss litt tilbake og reflektere over både prosessen og resultatene. Dette er et forsøk på en kort oppsummering av den refleksjonsprosessen. Noen av de som har deltatt har også velvillig stilt opp, og i et par videosnutter deler de noen av sine refleksjoner.
Lederutdanning – Et «Kinderegg» for kommuneledelsen, mellomlederne og medarbeiderne deres!
Av Ottar Høier 11. oktober 2019
Temaer: ledelse, kompetanse
Vår utfordrende hverdag skaper behov for bedre samhandling og teamfølelse. Kompleks hverdag og behovet for stadig utvikling gjør at vi sammen blir bedre enn som enkeltindivider. Er vi da gode til å jobbe i team? Det er det mange svar på, men har du sjekket?
Temaer: ledelse
Verden endrer seg stadig raskere og vi må endre oss med den. Hva trenger jeg å endre for å bli en bedre leder? Jeg har noen tanker, men jeg vet ikke alltid hva som virkelig er behovet. Alle ansatte ønsker å gjøre en best mulig jobb, også ledere. Det er ikke alltid at ansatte opplever det i utfordrende situasjoner, men det er mange gode ledere.
Temaer: ledelse
Det stilles stadig større krav og forventninger til den enkelte, både i jobb og privatliv, og de største kravene er det sannsynligvis vi selv som stiller.
Er du mellomleder, leder, jobber du i et omsorgsyrke, eller er du lærer? Da er du en som skal være noe for andre. I dette ligger det mye makt, krav og forventninger til at du skal være med å bidra og gjøre en forskjell.
Temaer: oppvekst, ledelse, stressmestring
Hvilke faktorer er avgjørende for god ledelse i offentlig sektor? Her har vi samlet fem ulike personlighetstrekk som utmerker seg:
Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse
Alle mennesker ønsker å gjøre en best mulig jobb, også ledere. Det betyr ikke at vi alltid lykkes, noe som kan være vanskelig å både oppdage og anerkjenne. Dette fordi vi ser oss selv innenfra, og sjelden reflekterer hvordan andre ser og oppfatter oss utenfra.
Så hvordan kan du som leder sørge for at du blir sett slik du ønsker å fremstå? Her er mine refleksjon om temaet:
Før vi går inn på dette spørsmålet er det greit å spørre seg om hvorfor vi trenger team? Hva menes egentlig med team?
Offentlig sektor er i stor omstilling, og det er mange som må bytte jobb. Dessverre ser vi altfor ofte at medarbeidere som omplasseres fra en jobb til en annen, mislykkes. Det er ille når en medarbeider blir feilplassert, men det er enda verre når de opplever å være dårlige sjakkbrikker i et spill. Medarbeidere er mennesker med ulike personlige egenskaper, og må behandles deretter.
Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse
Det er svært stor forskjell mellom det å være god i et yrke og det å lykkes som leder. Allikevel er det ofte slik at de som er sterke faglige blir tilbudt lederansvar. Kursing og videreutdannelse kan være en løsning, men det vil ha liten effekt dersom lærte lederteorier ikke blir satt ut i praksis. Her er mine beste tips til nye mellomledere:
De fleste virksomheter har et ønske om å skape myndiggjorte medarbeidere. Det krever at alle lederne behersker et bredt reportoar av ledermetodikker og er villig til å gi de ansatte frihet nok til å ta egne beslutninger. I dette blogginnlegget gir jeg mine beste tips til hvordan man som leder kan skape og utvikle myndiggjorte medarbeidere:
Temaer: medarbeidersamtaler, administrasjon, ledelse og lovverk, ledelse