Nå trenger Osloskolen humanister – ikke jurister

Av Ottar Høier 7. mai 2018

Bak all kritikken som har kommet mot lærere, elever ledere i Osloskolen de siste månedene ligger det et mangfold av udekkede behov. Det barn og unge, lærere og ledere i skolen trenger nå er ikke juridiske hjemler og regler for hva de kan si og ikke si, eller sanksjoner som skal ramme elever, lærere og ledere. Det de trenger er trygghet for at de behovene de har vil bli tatt på alvor, og at disse behovene blir dekket. Det vi har vært vitne til er fortvilelse, frustrasjon, sinne, avmakt, frykt – og hvilke strategier de involverte har sett det nødvendig å bruke for å synliggjøre at den hverdagen de opplever ikke klarer å møte helt grunnleggende menneskelige følelser og behov. Nå trenger menneskene i skolen bistand, av erfarne og engasjerte humanister, som kan hjelpe med å identifisere, tydeliggjøre og sette ord på hva de trenger for å få arbeidsro.

Les mer ›

Temaer: oppvekst, administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, krisehåndtering

Skoleledelse, sikkerhet, helse og psykososialt arbeidsmiljø

Av Ottar Høier 19. mars 2018

Formålet med «Lov om arbeidsmiljø» er å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet. Loven har også som formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, og bidra til et inkluderende arbeidsliv. Arbeidssituasjonen skal gi full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger.

Les mer ›

Temaer: krisehåndtering, trakassering, oppvekst

Hva gjør vi med de tause barna?

Av Heidi Omdal 4. januar 2018

Hvordan reagerer du når et barn konsekvent unngår å snakke utenfor hjemmet? Hva er typisk for de reaksjonene tause barn møter i omgivelsene? Hvordan kan vi forstå tausheten i et individ- og systemperspektiv?

Selektiv mutisme er et forsømt forskningsfelt i spesialpedagogikken. Barna lager lite støy i klasserommet, klarer seg ofte bra faglig og står ikke øverst på prioriteringslisten over dem som får hjelp i skolen.

Les mer ›

Temaer: oppvekst

Hvordan skape god kommunikasjon på arbeidsplassen?

Av Marit Johnsen Høy 24. november 2016

God kommunikasjon på arbeidsplassen er avgjørende for at de ansatte skal klare å samarbeide og løfte hverandre. Men hva er egentlig god kommunikasjon, og hvordan skaper man det?

Les mer ›

Temaer: ledelse, arbeidsmiljø og HMS, administrasjon, ledelse og lovverk, oppvekst

Om Fagbloggen

På Fagbloggen vil du finne interessant og nyttig stoff for deg som jobber i offentlig sektor. Du kommer til å finne artikler med tips og råd om flere temaer og fagområder, tilpasset de ulike yrkesgruppene og de ulike ansvars- og fagområder.

Her blir både arbeidsmiljø, kompetanseutvikling, lederrollen, prosjektarbeid og andre viktige fagområder belyst. Du vil kunne påvirke bloggens innhold med eventuelle innspill og tilbakemeldinger.

Besøk også www.fagakademiet.no

Siste innlegg