Hvordan velge leverandør av kompetansetiltak innen arbeidsmiljø?

Av Espen Balle 18. mai 2017

Arbeidsmiljø er et vidt begrep som ofte knyttes mot HMS. Derfor er det viktig å først avklare hva man er ute etter å forbedre innen sitt arbeidsmiljø. Det er stor forskjell på å jobbe med kompetanse innen et fysisk arbeidsmiljø i en omsorgsbolig kontra psykososialt arbeidsmiljø på et saksbehandlerkontor. Begge deler faller innen loven, men løsningen vil være vidt forskjellig.

Les mer ›

Temaer: arbeidsmiljø og HMS, administrasjon, ledelse og lovverk, kompetanse, roller i HMS-arbeidet, ledelse

Hva er forskjellen på drøfting og forhandling?

Av Ragnhild Hvoslef Krüger 11. mai 2017

Det finnes ulike former for formelle møter mellom arbeidsgiver og arbeidstakers representanter. Og det er viktig å ha et avklart forhold til hvilket møte vi har, hvilke saker som omfattes av forhandling, drøfting og informasjon, og at partene er enige om hovedlinjene på forhånd. Dette blogginnlegget tar for seg forskjellene mellom drøftingsmøter og forhandlinger:

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, ledelse, roller i HMS-arbeidet

Arbeidsmiljølovens grenser: Hva må en saksbehandler tåle?

Av Eskild Freibu 23. mars 2017

Daglig møter saksbehandlere på servicetorget, i barnevernet og i helse- og omsorgstjenesten krevende brukere.

I noen tilfeller innebærer disse møtene kraftige konfrontasjoner og personlig sjikane rettet mot saksbehandleren, og i enkelte tilfeller trusler eller fysisk vold. Uthenging på sosiale medier er dessuten noe som stadig oftere forekommer.

Hvilke rettigheter har de ansatte i slike tilfeller og hva kreves av arbeidsgiveren? I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hva arbeidsmiljølovens regler er når nevnte overtramp beklageligvis har funnet sted.

Les mer ›

Temaer: administrasjon, ledelse og lovverk, arbeidsmiljø og HMS, mobbing, roller i HMS-arbeidet, trakassering

Hvordan bør virksomheten snakke om arbeidsmiljøet?

Av Ragnhild Hvoslef Krüger 16. mars 2017

De siste to årene har jeg holdt mange kurs og samlinger der vi har snakket om hvordan den enkelte virksomhet arbeider med arbeidsmiljøet. Det som slår meg er hvor sjelden det foreligger en konkret ordning for hvordan arbeidsmiljøet blir tatt opp og vurdert. I dette blogginnlegget skal jeg derfor fokusere på nettopp dette og presentere noen alternativer.

Les mer ›

Temaer: arbeidsmiljø og HMS, ledelse, roller i HMS-arbeidet

Hvem gjør hva innen HMS?

Av Ragnhild Hvoslef Krüger 10. november 2016

Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidsgiver skal sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i en virksomhet. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.

Så hvordan fordeler vi arbeidsoppgavene med tanke på HMS, og hvordan sørger vi for en god kommunikasjon rundt det arbeidet som blir gjort?

Les mer ›

Temaer: arbeidsmiljø og HMS, roller i HMS-arbeidet

Om Fagbloggen

På Fagbloggen vil du finne interessant og nyttig stoff for deg som jobber i offentlig sektor. Du kommer til å finne artikler med tips og råd om flere temaer og fagområder, tilpasset de ulike yrkesgruppene og de ulike ansvars- og fagområder.

Her blir både arbeidsmiljø, kompetanseutvikling, lederrollen, prosjektarbeid og andre viktige fagområder belyst. Du vil kunne påvirke bloggens innhold med eventuelle innspill og tilbakemeldinger.

Besøk også www.fagakademiet.no

Siste innlegg